Monday, August 4, 2008

Sirih: Hantaran Pertunangan


Baru-baru ni ada seorang hamba Allah tu hendak bertunang. Masa malam sebelum hari pergi ke rumah pihak perempuan, dia dimaklumkan oleh pihak perempuan bahawa adat negeri mereka biasanya mereka akan menerima hantaran sirih daripada pihak lelaki. Jadi terkejut juga si hamba Allah tu buat seketika. Mana nak cari sirih pada waktu malam tu. Tapi nasib baiklah pihak perempuan tidak strict sangat dengan adat tu. Mereka tidak kisah. Kalau tidak jenuh dia menggagau mencari di satu daerah.

Tak sangka ada lagi adat yang tak jelas tujuannya yang masih dipakai di zaman ini. Nak kata syarat sah kawin tak juga. Nak kata ada orang yang nak makan tak juga. Nak kata bau wangi tidak juga. Dan nak kata untuk nak buat hiasan, tak kan nak suruh pihak lain siapkan? Jadi...susah. Inilah salah satu adat perkahwinan melayu yang tak dapat jelas tujuannya yang masih dikekalkan dalam masyarakat melayu. Kalau zaman dahulu takpelah perkara ini. Asal usul adat menghantar sirih pada zaman dahulu adalah disebabkan sirih adalah makanan yang ada nilai di sisi masyarakat melayu pada masa itu. Dengan menghantar sirih pihak perempuan akan merasa ceria dan gembira. Tapi sekarang zaman sudah berubah. Tiada siapa lagi yang makan sirih. Malah orang yang sibuk suruh siapkan sirih tu pun dah tak makan sirih. Pandangan masyarakat melayu tentang sirih sudah berubah.

Tak perlulah sesiapa nak berfalsafah tentang signifikan lambang sirih itu kepada orang melayu. Kalau zaman dulu ada tujuannya. Iaitu untuk dimakan. Tapi kalau zaman sekarang kalau dapat sirih entah-entah akan dibiarkan sampai layu.

Bukan tak sayangkan melayu orang melayu tak pakai adat tu. Tapi biarlah sesuatu perkara itu bila dibuat boleh menyumbang kepada bangsa melayu yang bijak. Bukan mewajibkan membuat perkara kerana ikut-ikutan tanpa mengetahui maksudnya. Tak perlu berfalsafah untuk mengekalkannya. Memang dah jelas tujuannya untuk dimakan. Kalau benar falsafah-falsafah yang sering disebut-sebut tentang keberkatan yang ada disebaliknya... boleh membuatkan itu dan ini, mana bukti statistik tentangnya?

Zaman sekarang ni kalau nak bagi hantaran, cubalah bagi buah durian D24 pulak ke. Pihak penerima pasti akan ceria dan tersenyum sampai ke telinga. Sebab orang sekarang ni dah tak ada dusun. Makanan favorite mereka masih buah durian. Jadi tentu mereka suka. Banyak falsafah perkahwinan yang boleh direka tentang buah durian untuk masyarakat melayu bagi sesiapa yang nak reka.

Baiklah musim perkahwinan pun dah dekat. Jadi kepada semua yang bakal melangsungkan perkahwinan selamat pengantin baru. Dan pilihlah antara sirih dan durian.

No comments:

Post a Comment