Sunday, August 31, 2008

Tiba di Mesir


Di airport KLIA

Alhamdulillah syukur kepada Allah s.w.t. kerana aku telah selamat sampai ke bumi Mesir pada waktu zohor waktu Mesir kelmarin. Ini adalah kali pertama aku menjejakkan kaki di bumi Mesir yang amat masyhur dengan pelbagai sejarahnya ini. Tak sabar rasanya nak menerokai khazanah sejarahnya dan ilmunya.

Aku telah dijemput oleh dua orang penuntut Malaysia di Al-Azhar yang telah bersabar menantiku selama 2 jam di airport kerana penerbanganku yang telah lewat 1 jam.

Buat masa ini, tidak banyak cerita yang aku dapat kongsikan bersama tentang bumi Firaun ini. Kerana aku baru sampai di sini. Tiada apa yang boleh aku analisa. Buat masa ini, apa yang aku boleh beritahu ialah suhu di Kaherah adalah 37C. Jadi lebih kurang suhu Malaysialah. Walaupun agak panas. Tapi masih boleh ditanggung kerana di Kuala Lumpur pun suhunya lebih kurang je, malah terkadang boleh mencecah sampai 40C. Suhu malam di sini pula agak nyaman. Tiada hujan. Matawang di sini pula agak rendah. Dikatakan RM 1 = EGP 1.60. Ertinya Ringgit Malaysia lebih mahal 0.60 daripada EGP. Tapi dari segi nilai harga barang, tidak banyak perbezaan. Contohnya harga air mineral di kedai runcit biasa di sini bagi 600ml adalah EGP1.50. Di Malaysia pula RM1. Jadi lebih kurang sahaja. Perkara awal yang aku perhatikan ialah perbandaran di sini lemah. Tak bersih seperti Malaysia.

Aku buat masa ini tinggal di Malaysian Hall. Besar juga bangunannya. Makanan-makanan masakan Malaysia ada di situ. Masak kicap, masak lemak, masak sambal. Semuanya ada. Jadi dari sudut makanan aku tidak banyak menghadapi masalahlah. Tapi aku belum sempat menjamah makanan Mesir yang asli. Malah aku belum sempat berjalan-jalan di Bandar Kaherah kerana penuntut-penuntut Malaysia yang berada di Malaysia Hall yang boleh membawa aku bersiar-siar sedang mengikuti suatu kursus. Baiklah setakat ini buat hari ini tentang perjalananku di Mesir. Kalau ada cerita baru nanti aku akan tulis.

Transit di Bahrain



Bangunan baru di Bahrain

Bersama jemaah umrah Malaysia di Bahrain

Kelmarin aku transit di Bahrain. Negara arab yang terdiri dari dua buah pulau kecil yang terletak di tepi Teluk Arab. Negara arab ini agak dikenali walaupun saiznya yang kecil. Ianya bukan hanya kerana airportnya yang maju. Malah kerana kekayaan petrolnya. Walaupun negara ini kecil, keluasannya hanyalah 30 batu panjang dan 20 batu lebar, terdapat banyak bangunan mencakar langit yang moden sedang dibina di sana. Lautnya pun kelihatan seperti sedang ditambak. Nak buat macam Dubai kut gamaknya. Rakyatnya tak ramai. Perkara yang mengejutkan ialah jumlah rakyatnya hanya 800.000. dan rakyat asalnya hanya 300.000 sahaja!! Kedai-kedai kebanyakan diuruskan (mungkin dimiliki) oleh orang India.

Malam di Bahrain agak hidup. Ramai pekerja-pekerja asing, terutama dari India keluar membeli belah di pasar-pasarnya yang kebanyakan peniaganya pun dari India. Terasa seperti berada di India bila berada di pasar itu. (Aku memang pernah ke India. Bukan hanya jalan masjid India. Nantilah bila ada masa aku cerita tentang India pula) Suhu di Bahrain agak panas. 42C. Tengah malam terasa bahang. Apatah lagi siang hari. Sekian pula coretan untuk di Bahrain.

No comments:

Post a Comment