Thursday, February 25, 2010

Kesan Membaca Novel

Ini adalah suatu topik yang telah lama aku pendamkan untuk menulisnya. Aku sering menangguhkan hasratku untuk menulisnya kerana sebelum ini aku tiada sokongan pendapat daripada orang lain. Namun baru-baru ini ketika aku sedang menyelak sebuah buku aku terjumpa suatu pendapat yang hampir serupa dengan pendapatku. Iaitu tentang kesan negatif membaca novel.

Buku yang aku maksudkan adalah buku tulisan Dr. ‘Aidh Al-Qarni yang diterjemahkan ke Bahasa Melayu dengan judul “Motivasi Menjadi Wanita Paling Bahagia”, (ianya kepunyaan seorang perempuan). Aku terpandang sedikit kata-katanya mengenai keburukan sesetengah novel. Iaitu baginya sesetengah novel boleh membuatkan manusia khayal, tidak berpijak di dunia yang nyata malah membahayakan diri mereka sendiri.

Beliau berkatanya: “Sesungguhnya kebahagiaan anda terletak pada ilmu pengetahuan dan pandangan hidup yang lurus, sedangkan hal seperti itu tidak diperolehi dari kisah-kisah romantic atau murahan yang membuat pembacanya mengkhayal dan melayang jauh dari reality dan terpisah dari dunianya. Anda mungkin akan menemukan di dalamnya mimpi-mimpi yang indah dan memabukkan. Tetapi hasil yang anda perolehi adalah pengkerdilan sifat keperibadian. Sesuatu yang menghanyutkan dan membunuh, bahkan lebih bahaya dari itu.

Sebagai contoh hal seperti itu boleh dibaca menerusi novel-novel tulisan Agatha Chirtie yang mengajarkan pengkhianatan, jenayah dan perkara-perkara negative yang lain. Dalam pada itu saya juga telah menelaah sebuah buku yang mendapat hadiah Nobel. Padahal setelah membacan buku itu saya dapati ia sangat merbahaya dan penuh kekeliruan dan kepandiran. Memang ada beberapa novel yang bagus, dilihat dari aspek sastera dan kreativiti, seperti novel “Orang Tua dan Laut” oleh Ernert Hemingway dan beberapa novel lainnya yang menghindari kelucahan melampau dan tidak bertentangan dengan nilai-nilai mulia…Ramai sekali orang tanpa sedar telah menjadi mangsa dari sebuah tulisan dan mungkin terbunuh kerana sebuah novel”
. (Muka surat 24, terbitan Pustaka Jasmine).

Aku amat bersependapat dengan Dr ‘Aidh dalam hal ini. Kerana ketika zaman awal remajaku dahulu, aku pernah terlalai seketika seperti remaja lain dengan membaca novel-novel percintaan. Novel-novel itu aku pinjam daripada beberapa orang teman. Aku membacanya kerana sikap ingin tahu, maklumlah remaja. Namun aku segera sedar dari kealpaanku. Kemudian aku terus meninggalkan membaca novel sehingga kini. Malah aku sekarang melarang orang daripada membaca novel.

Kemudian ketika di zaman universitiku, aku sering mengeluh dan menyesali masa-masa yang telah aku habiskan dahulu untuk membaca novel. Walaupun aku sempat membaca beberapa buah novel sahaja, dan tempoh masanya terhad, tetapi masa-masa yang telah kuhabiskan dengan membaca novel pada waktu-waktu itu amat ku kesali di zaman universitiku. Aku rasa tiada apa-apa faedah yang dapat aku manfaatkan dari membaca novel untuk diriku. Sama ada untuk kegunaanku, dunia akedemikku atau masa depanku.

Membaca novel percintaan adalah lebih teruk kesan buruknya daripada mendengar lagu percintaan atau menonton filem percintaan (yang tidak mengandungi unsur seks). Kerana mendengar lagu tentang percintaan hanya untuk beberapa minit dan menonton filem tentang percintaan hanya dua jam. Tapi membaca novel memakan masa berhari-hari.

Tidak dinafikan terdapat novel-novel yang baik, memberi faedah dari sudut bahasa dan lain-lain. Tapi ianya terlalu sedikit jika dibandingkan dengan novel-novel yang mengarut. Namun ia masih tetap khayalan. Aku bukan buta seni. Tapi aku suka berpijak dibumi yang nyata.

Novel-novel yang dari barat lagi teruk. Malah novel yang memenagi hadiah Nobel dari sana pun tidak boleh diharap sepertimana yang disebutkan oleh Dr. ‘Aidh tadi. Kebanyakkannya mengandungi unsur-unsur lucah. Mengarut sama seperti filem-filemnya.

Aku pernah cuba mahu berkongsi kesedaranku ini dengan orang lain. Aku tidak mahu mereka tertipu dan terbuai dengan khayalan-khayalan yang melalaikan. Tetapi malangnya tiada siapa yang mahu mendengar kata-kataku. Kerana trend meluas adalah membacanya dan tiada orang lain pernah menentangnya.

Mungkin bagi sesetengah orang membaca adalah budaya yang baik, tidak kiralah novel atau bukan novel. Keran novel kebanyakkannya tidak pernah mengajak manusia berbuat kemungkaran. Malah orang-orang yang membaca novel biasanya insan-insan yang ok. Tetapi bagi mereka yang ingin menjadi insan cemerlang, membaca novel adalah satu hambatan yang amat merugikan.

Di Malaysia, novel-novelnya kebanyakkannya tidak mengandungi elemen-elemen negative. Kerana itu adalah strategi bisnes. Malah watak hero dan heroinnya pasti watak-watak orang yang baik. Namun pun begitu, ia masih tidak digalakkan untuk dibaca kerana tidak ada apa-apa faedah yang dapat diperolehi daripadanya.

Aku mendapat tahu bahawa jualan buku-buku novel adalah kedua tertinggi di Malaysia selepas buku-buku agama. Jualannya melebihi jualan buku-buku ilmiah. Di mana-mana ada dijual novel. Hatta di kedai stesen minyak pun ada.

Jadi kesimpulanku adalah aembaca novel boleh membuatkan manusia dibuai mimpi, khayal dan tidak berpijak dibumi yang nyata. Malah lebih parah dari itu, membaca novel boleh menyebabkan manusia jatuh ke lembah kegagalan dan kemaksiatan. Jadi, fikir fikirkanlah.

2 comments:

  1. buat lh dgn bhse yg sesuai. apa barang guna aku?

    ReplyDelete
  2. Agree with you, I am a teenager that when there are many problems, I will read novels. Morning, evening, night. There is no sleep for a day just to finish reading. But a long time ago when I’m doing this, I realized that I’m trying to escape from reality. Berangan makes me happy and it's not good for me because of high imagination. And as a reader, when reading a novel, the feeling of wanting to get married is high. Now the quality of the novel is not like before, you know what I mean right? There used to be 18+ filters, classic writing ... the story is more about family & friendship. Then I realized one thing that I would quickly forget when the holy knowledge (al quran, the school subject I studied) wanted to enter, so it was hard for me to understand. Alhamdulillah now I am trying to change & stop reading novels. For who are doing the same research, you better avoid reading love story novel, I believe you won't regret

    ReplyDelete