Monday, October 27, 2008

Beraya di Mesir

Biar pun agak terlewat aku menulis posting ini, kerana raya sudah hampir habis. Tetapi memandangkan ada teman-teman yang menginginkan aku menceritakan tentang pengalaman beraya di Mesir, maka aku tuliskan juga topik ini sekadar yang aku mampu untuk tatapan semua.

Beraya di Mesir sememangnya amat berbeza dari beraya di Malaysia. Ini kerana tiada dendangan lagu-lagu raya di mana-mana, tiada jualan murah atau jualan benda-benda lain yang berkaitan dengan raya dan tiada hiasan tertentu untuk raya. Keadaan hari-hari hampir dekat raya sama seperti hari-hari biasa. Tiada beza.

Pada pagi raya, sebelum sembahyang raya diadakan, barulah ada suara-suara takbir berkumandang di corong-corong pembesar suara daripada masjid-masjid Mesir. Sembahyang raya tidak diadakan di dalam masjid. Sebaliknya diadakan di kawasan-kawasan lapang yang berdekatan dengan masjid. Seperti di tempat letak kereta ataupun di jalan-jalan raya yang luas yang bukan jalan utama (bagi masjid yang tiada tempat lapang berdekatan dengannya). Karpet-karpet dihamparkan di atas dataran atau jalan-jalan tersebut untuk memudahkan orang ramai bersembahyang.

Bilangan hadirin adalah ramai. Kanak-kanak dan kaum wanita turut serta menyertai solat hari raya sepertimana yang disunatkan dalam hadith Nabi s.a.w. menyebabkan keadaan agak meriah.

Orang Mesir tidak memakai baju baru untuk pergi ke solat hari raya. Mereka sememangnya tidak ada baju raya. Mereka hanya memakai pakaian harian biasa untuk pergi ke solat. (Mungkin yang terbaru).Malah khatibnya juga hanya memakai baju kot semasa menyampaikan khutbahnya.

Khatib menyampaikan khutbah
Selepas solat, khutbah disampaikan kira-kira 15-20 minit. Kemudian semua orang bersurai. Tiada bermaaf-maafan. Tiada kemeriahan. Hanya yang ada adalah saling bertegur sapa. Kemungkinan kerana lama tak berjumpa. Selepas itu semua pulang ke rumah masing-masing. Ada orang mengatakan bahawa orang Mesir biasanya selepas solat raya mereka akan pergi berkelah di taman-taman. Aku tidak dapat pastikan dan aku tidak dapat menyaksikannya sendiri kerana aku selepas itu terus menghadiri majlis hari raya di asrama penuntut Malaysia. Meriah juga majlisnya. Hampir semua pelajar Malaysia yang berada di Kaherah menghadirinya. Kerana inilah peluang bagi mereka merasai suasana hari raya seperti di Malaysia. Lihat gambar.


Budaya ziarah-menziarahi di hari raya tiada bagi masyarakat Mesir. Mereka juga tiada juadah-juadah khas hari raya dan tiada duit raya untuk diberikan kepada kanak-kanak. Hari raya bagi mereka seperti hari biasa. Cuma ada cuti am dan ucapan “Selamat hari raya” sepanjang bulan Syawwal.

Aku tidaklah terasa sayu sangat beraya di Mesir, kerana alhamdulillah setiap minggu ada saja jemputan menghadiri rumah terbuka yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu.(Walaupun tidaklah sebanyak di Malayisa). Jadi tidaklah terasa sayu sangat beraya di perantauan ini. Aku masih dapat merasai juadah raya Malaysia. Walaupun tidak banyak sangat. Merasa jugalah aku suasana raya di Mesir. Sekian.

No comments:

Post a Comment