Saturday, October 11, 2008

Perasankah kita...


Perasankah kita semasa kita bangun tidur di waktu pagi kita masih lagi bernyawa? Sedangkan kematian boleh datang semasa kita tidur untuk kita terus tidak bangun. Bersyukurlah kepada Allah s.w.t. kerana masih menghidupkan kita.

Perasankah kita terhadap setiap angota badan kita dan fungsi-fungsinya? Siapakah kalau bukan Allah yang menciptanya dan memberikannya kepada kita.

Perasankah kita pada setiap hari kita menggunakan air, udara, cahaya matahari dan nikamat-nikmat lain. Siapakah yang memberikannya kepada kita kalau bukan Allah s.w.t.

Perasankah kita lidah kita masih boleh merasai makanan dan bertutur dan anggota badan kita tiada seinci pun yang mengalami kesakitan? Bayangkan jika nikmat lidah sudah tiada dan terdapat seinci di tubuh kita yang sedang mengalami kesakitan, walaupun ianya kecil, bukankah seluruh hidup kita akan susah?

Perasankah kita bila kita sering melakukan dosa, Allah s.w.t. tidak terus mengambil tindakan terhadap kita? Malah Dia memberikan kita peluang untuk bertaubat dan menginsafi diri. Bersyukurlah kepada Allah kerana mengasihani kita.

Perasankah kita lagi bila kita melakukan dosa Allah menutupnya daripada pengetahuan orang ramai? Jika Allah memdedahkannya kepada orang ramai tentu sukar hidup kita dan kita akan kehilangan rakan dan taulan.

Perasankah kita ketika kita mahu tidur, kita masih boleh tidur dengan selesa. Malah kita dapat merehatkan tubuh badan kita setelah kepenatan. Bayangkanlah jika kita kehilangan nikmat tidur. Apakah yang akan terjadi kepada kita?

Perasankah kita bahawa setiap hari kita jarang mensyukuri nikmat-nikmat Allah s.w.t.?

Maka bersyukurlah kepada Allah di atas segala nikmat-nikmatnya. Sembahlah Dia. Taatilah Dia. Dialah tuhan yang maha mengasihani hamba-hambanya lagi maha agung.

No comments:

Post a Comment