Thursday, January 29, 2009

Menaiki Keretapi di Mesir

Baru-baru ini, kali pertama aku menaiki keretapi di Mesir. Jika dulu semasa di India selalu aku menaiki keretapi untuk ke mana-mana. Kerana itulah pengangkutan utama di India. Namum di Mesir, keretapi bukanlah pengangkutan utama. Maka stesen keretapi terbesarnya tidaklah sebesar mana. Platformnya pun tidak banyak. Orang yang beratur membeli tiket pun tidak ramai. Tidak seperti di India dulu, barisan orang yang nak membeli tiket tak pernah pendek. Sistem keretapi LRT Mesir lebih baik dari sistem keretapi biasa.

Aku menaiki keretapi untuk ke Alexandaria, suatu daerah di utara Mesir. Walaupun ada kederaan awam lain untuk ke Alexandaria seperti tremco dan bas, tetapi oleh kerana keadaaan jalan raya di Mesir yang agak teruk, jadi untuk mengelakkan daripada sakit badan, aku memilih untuk menaiki keretapi.

Aku menaiki gerebak kelas 2. Ada penghawa dingin dan ada pelayan menjual makanan. Dalamannya agak bagus. Tapi yang agak melucukan, kebanyakkan bahagian luar keretapinya berabuk. Tidak ada hujanlah katakan.

No comments:

Post a Comment