Friday, January 2, 2009

Serangan Israel di Tahun Baru 2009

Aku bukannya tidak peka terhadap isu Palestin yang sedang berlaku saat ini di sana punca aku tidak menulis apa-apa post di blog aku sejak peristiwa itu berlaku. Aku amat peka tentang isu itu. Pada hari pertama pengeboman Israel terhadap Gaza aku telah mengikuti liputannya yang agak panjang lebar di berita di TV Mesir. Namun aku tidak berkesempatan untuk mencoretkan apa-apa tentangnya.

Aku mengikuti apa sahaja reaksi masyarakat antarabangsa tentang isu itu. Terutamanya reaksi masyarakat Malaysia sendiri. Serangan Israel kali ini agak luar biasa dari serangan-serangan mereka sebelum ini. Hinggakan ada yang menyifatkannya sebagai serangan mereka terhebat abad ini.

Aku seperti sesetangah orang lain, tiada kata-kata yang dapat aku luahkan untuk mengambarkan rasa sedih, simpati, kekesalan dan kebimbanganku terhadap apa berlaku di sana. Banyak persoalan bermain difikiranku; antaranya, mengapakah Israel semakin berani melakukan serangan yang agak besar terhadap Palestin? Sepangjang pengetahuanku sejak aku mula mengenali isu Palestin, Israel tidak pernah melakukan serangan sehebat ini. Ini membuktikan mereka semakin berani. Apakah punca Israel semakin berani? Ada orang mengatakan bahawa Israel sedang mengambil kesempatan terhadap tempoh pertukaran kuasa yang berlaku di Amerika. Mungkin benar. Mungkin dahulu pun mereka pernah membuat taktik yang sama. Tetapi adakah benar alasan politik Amerika adalah alasan mereka semakin berani? Alasan politik Amerika atau politik Israel bukanlah alasan yang tepat. Alasannya aku rasa adalah kerana inilah masanya yang tepat untuk melakukan serangan yang sebegitu. Kerana umat Islam yang ada sekarang adalah umat Islam yang lemah dibandingkan dengan umat Islam tahun dahulu. Aku katakan umat Islam tahun ini ialah kerana jika tidak, tentu Israel tidak berani menyerang sebegitu jika umat Islam seperti umat Islam dahulu. Sebabnya adalah umat Islam adalah lemah. Mengapa lemah? Jawapannya ada disekiling kita. Cubalah kita fikirkan sendiri. Tiada apa-apa tindakan yang kita lakukan untuk memberi jalan keluar yang sebenar kepada rakyat Palestin. Apa yang kita mampu lakukan hanyalah melihat, meratap dan...(pelbagai lagi tindakan yang tidak menyelesaikan masalah) Orang Arab Mesir sendiri yang terkenal dengan kekuatan tubuh mereka dan kepekaan mereka terhadap isu ini, seperti kita juga, mereka hanya sekadar mampu membuat demostrasi jalanan yang bukan sahaja tidak didengari oleh rakyat Palestin malah oleh kerajaan Israel sendiri.

Aku tidak mahu menulis panjang tentang isu ini kerana bagiku cukuplah tulisan-tulisan penulis lain mengambarkan kedahsyatan serangan kali ini. Laungan dan tulisan sudah cukup banyak di mana-mana. Perkara yang kita perlukan adalah tindakan. Keadaan iman kita semakin lemah. Sehinggakan musuh kita semakin berani.

No comments:

Post a Comment