Sunday, February 8, 2009

Pesta Buku Antarabangsa Kaherah ke-41

"Sungguh meletihkan", itulah ungkapan yang biasanya aku luahkan setiap kali hampir keluar dari pintu keluar Pesta Buku Antarabangsa Kaherah ke 41.

Baru-baru ini telah berlangsung Pesta Buku Antarabangsa Kaherah kali ke 41 pada 21hb Januari hingga ke 5hb Febuari 2009.


Selama 2 minggu pesta buku itu berlangsung, 8 hari aku berulang-alik mengunjunginya. Terasa amat teruja dengan pengalaman ini. Inilah kali pertama aku berpeluang mengunjungi Pesta Buku Antarabangsa Kaherah yang dikatakan ke 2 terbesar di dunia. Memang amat besar. Lebih besar dari pesta buku di India yang dikatakan 3 hari baru dapat dihabiskan satu pusingan. Dan 10 kali ganda lebih besar daripada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Terdapat 765 penerbit daripada 27 buah negara menyertainya.Tiket masuk dikenakan kepada para pengunjung LE1. Iaitu seperti RM1 duit Malaysia.

Pesta buku ini diadakan di Pusat Pameran Antarabangsa di Kaherah. Di tapak pusat pameran tersebut, terdapat 6 buah dewan besar yang berasingan (maksudku bukan dalam satu bangunan). Setiap satunya bersaiz lebih kurang dewan pameran pusat persidangan Kuala Lumpur (KLCC). Beberapa deretan kedai sementara yang sama panjangnya dengan dewan-dewan itu turut didirikan selain dewan-dewan tersebut.

Memang tak larat jika nak melawat ke seluruh kawasan pameran dalam satu hari. Aku sendiri mengambil masa 5 hari untuk menghabiskan satu pusingan mengunjungi seluruh kawasan pesta. Setiap satu hari antara 4-5 jam (sambil membelek buku). Bas mini disediakan di dalam kawasan pesta bagi para penunjung yang tak larat atau malas berjalan kaki.

Setiap peniaga diberikan kedai-kedai bersaiz sebuah kedai. Maksudku ‘bersaiz sebuah kedai’ adalah bukan bersaiz booth-booth kecil seperti yang biasa kita lihat di mana-mana pameran di Malaysia. Bayangkanlah jika terdapat 765 peniaga. Ada juga peniaga yang mengambil 2 lot kedai. Para peniaga seakan membawa hampir semua buku di kedai mereka untuk dijual di situ.

Memang rambang mata apabila melihat lautan buku yang dijual dengan harga yang murah dibandingkan di Malayisa. Buku-buku kebanyakkannya adalah buku Arab. Buku-buku yang di Malaysia biasanya berharga antara RM20-RM30, di sini hanya RM10. Buku-buku cetakan Mesir lebih murah daripada buku cetakan luar Mesir. Walaupun kualiti kertasnya agak kurang baik. Namun tidaklah teruk sangat jika dibandingkan dengan harganya. Yang lebih penting adalah isinya.

Harga buku mungkin telah agak naik sedikit jika dibandingkan dengan harganya sebelum ini. enaikan harga minyak dunia baru-baru ini turut memberi kesan kepada kenaikan harga barang di Mesir. Namum ia masih boleh dianggap murah. Ada juga buku-buku yang mahal. Terutamanya buku-buku yang kulit luaran dan kualiti kertasnya agak baik seperti buku-buku di Malaysia. Tapi bagi orang yang mementingkan isi daripada mementingkan kulit luaran, itu semua tidak penting.

Kerana terlaku banyak membeli buku, terkadang terasa seperti orang kempunan 10 tahun tak dapat shopping. Sememangnyapun, kerana sebelum ini walaupun pernah shopping, tapi tak pernah berjumpa dengan perkara yang diminati, terdapat banyak dan murah seperti di sini. Berbelanja tak ingat dunialah. Nak kata berduit sangat, tidaklah juga. Tapi kerana harga yang murah, dengan duit sedikit boleh beli banyak.

Memang agak meletihkan setiap kali hampir tiba ke pintu keluar kerana terpaksa mengendong buku yang banyak di kiri kanan tangan. Tapi itu semua menjadi ringan kerana kepuasan yang dirasa.

Bagi penuntut-penuntut Malaysia di Mesir. Mereka sudah masak dengan cara berbelanja buku dan arif dengan kedudukan setiap kedai buku pada setiap tahun. Mereka senang untuk berbelanja. Tapi bagi aku yang kali pertama menjejaki pesta buku ini, agak memakan masa juga bagiku untuk menyesuaikan diri dan pandai merancang perbelanjaanku.

Seperkara tentang kelemahan pesta buku ini adalah, tiada senarai peniaga dan kedudukan kedai disediakan untuk para pengunjung. Dan tiada lama web rasmi bagi memudahkan orang ramai mendapat maklumat-maklumat berkaitan pesta buku ini. Namun, walaubagaimanapun aku cukup berpuas hati dengan pengalaman ini.




No comments:

Post a Comment