Monday, April 27, 2009

Pesta Buku Antarabangsa KL 2009

Assalaamu'alaikum

Baru-baru ini, iaitu dari 17hb hingga 26hb April 2009, telah berlangsung di PWTC, KL, Pesta Buku Antarabangsa KL (PBAKL) 2009. Seperti biasa, lebih seminggu ianya diadakan, Dan seperti biasa, akulah orang yang jarang melepaskan peluang untuk mengunjunginya.

Namun tidak seperti pada PBAKL sebelum-sebelum ini, pada tahun ini, aku terlambat sedikit mengunjunginya. Aku mula menjengahnya pada hari ke 5. Tidak seperti biasa. Biasanya pada awal-awal ia dirasmikan aku telah menjengahnya. Ada banyak sebabnya mengapa kali ini aku terlewat sedikit. Antaranya, bajet buku aku untuk tahun ini sudah habis. Aku telah menggunakannya ketika aku mengunjungi pesta buku Mesir baru-baru ini. Sebab itulah semangat aku untuk membeli buku di PBAKL ini sudah tiada. Dan sebab itu jugalah aku melambatkan kunjunganku ke sana.

Aku biasanya pada awal-awal PBAKL dirasmikan aku telah menjengahnya kerana aku tidak mahu terlepas buku-buku yang terkadang awal-awal lagi sudah kehabisan. Untuk mengelakkan perkara itu daripada berlaku, awal-awal ia dibuka aku telah pun mengunjunginya.

Pada tahun ini, selain alasan bajet menyebabkan semangatku yang telah berkurangan untuk membeli buku, ada alasan-alasan lain yang membuatkan semangat aku semakin kurang. Antaranya ialah saiz PBAKL tahun ini telah dikecilkan dibandingkan dengan PBAKL lepas-lepas. Jika dulu, selain dewan di bangunan utama, dewan besar di bahagian luar (aku tidak mengingati namanya) juga digunakan untuk menambahkan ruang PBAKL. Tapi tahun ini tidak ada lagi. Aku tidak pasti apakah sebabnya. Adakah kerana masalah ekonomi yang melanda dunia atau ada alasan-alasan lain. Suasana menjadi agak padat kerana semua pengunjung tertumpu pada satu bangunan, ada beberapa gerai tidak kelihatan, tata letak gerai sudah berubah dan rasanya seperti ada sesuatu yang kurang.

Aku rasa banyak buku yang menarik yang terdapat di pesta buku kali ini. Walaupun aku sempat hanya melihatnya secara sekilas pandang sahaja kerana aku tak bersemangat untuk membeleknya satu persatu. Cuma apa yang aku tidak pasti adalah apakah trend penerbitan buku (terutamanya buku-buku agama) untuk tahun ini. Secara sekilas pandangan, trend penerbitan buku pada tahun ini agak pelbagai, tiada trend tertentu. Pilihan menjadi bertambah banyak.

Antara buku yang agak menarik perhatianku di pesta buku ini adalah;
  • Himpunan tulisan Tun Mahathir di blog beliau. Mungkin ada orang yang tertarik untuk menjadikan tulisan beliau sebagai bahan rujukan. Jadi inilah peluang bagi meraka. Aku tidak membelinya atas alasan yang telah kukatakan tadi.
  • Siri Soal jawab persoalan-persoalan agama yang remeh temeh yang anda malu bertanya tentangnya; zakat, solat dsb. Keluaran Telaga Biru. Agak menarik siri-siri ini dan agak unik pemilihan tajuk-tajuknya. Mungkin ia boleh disamakan dengan siri buku-buku panduan Idiot Guides dan siri Dummies. Tapi yang ini dalam bidang agama dan dalam bahasa melayu. Moga isinya memuaskan.
  • Siri panduan membuka perniagaan, Bela lembu dsb (aku tak ingat bidang-bidang lain kerana aku tak bawa buku nota untuk mencatatkannya. Agak menarik tajuk bidang-bidang lain). Keluaran PTS.

Banyak lagi buku-buku lain, tapi aku tak mengingati judul-judulnya kerana aku tidak focus dalam kunjunganku pada kali ini. Kalau ada buku yang aku beli, tentu seronok jika aku boleh membuat ulasan mengenai buku-buku itu di sini.

Hasil pemerhatianku kepada kemeriah buku-buku yang diterbitkan dan para pengunjung yang datang ke pesta buku ini ialah buku masih lagi relevan untuk bahan bacaan. Tidak dapat nafikan kepentingannya sekalipun sekarang ini ramai orang lebih suka melayari internet untuk membaca dan mencari bahan maklumat.

Akhir sekali aku ingin berkongsi beberapa tips membeli buku melalui beberapa pengalaman. Antaranya:

  • Lihat tahun cetakan buku tersebut.
  • Lihat tempat cetakan (penting bagi yang mahukan cetakan tempat tertentu seperti Malaysia daripada Indonesia. Sebab masalah bahasa).
  • Lihat bilangan cetakan. Berguna untuk mengetahui sambutan orang ramai kepada buku tersebut.
  • Buat perbandingan harga di antara kedai-kedai.
  • Penilaian buku (untuk perbandingan terbitan atau sebagainya}: Menilai buku bukan sahaja kerana kecantikan kulitnya dan tajuknya. Tetapi isi, olahan, tata cetak dan harganya.

Mungkin banyak lagi tip-tip lain daripada orang lain. Cukuplah ini sebagai tips daripada aku.


Sekian, wassalam.

1 comment: