Friday, April 17, 2009

Selamat Tinggal Mesir

Assalamualaikum wrt. wbt .

Agak lama aku tidak mengupdate blog aku. Sejak pulang ke Malaysia, minat dan keluangan masaku sudah tidak sama lagi sepertimana ketika aku di Mesir. Di Malaysia, walaupun aku mempunyai keluangan masa, namun semangat untuk mengupdate blog sudah berubah. Jangankan kata hendak mengupdate blog, hendak melayari internet pun jarang. Di sini aku cuba melakarkan sepatah dua kata agar ia dapat menjadi penerus semangat dan kesinambunganku untuk terus berkongsi bicara di ruang maya ini dan aku dapat terus bertitle 'blogger' (Walaupun selama ini aku belum layak bergelar dengan gelaran itu).

Alhamdulillah aku telah selamat menjejakkan kakiku semula ke tanahairku Malaysia pada beberapa minggu lalu. Aku mengucapkan ‘Sayonara Mesir’ kepada tempat saudara-saudaraku seIslam di Mesir. Semoga kalian dirahmati, dilindungi Allah s.w.t dan jumpa lagi insyaAllah.

Bersyukurlah aku selamat tiba di Malayisa. Alhamdulillah aku sihat, tidak mengalami apa-apa masalah perubahan cuaca dan dapat terus membuat kerja-kerja harian seperti biasa. Rasanya kerana tidak lama aku meninggalkan Malaysia dan di Mesir juga aku berpeluang untuk menjumpai makanan-makanan Asia Tenggara, maka aku tidak melepaskan rindu sangat dengan masakan-masakan Malaysia. Biasa-biasa sahaja.

Entah bilakah lagi aku berpeluang untuk ke Mesir untuk kali kedua. Aku bukan telah jatuh cinta dengan Mesir menyebabkan aku teringin ingin untuk ke sana sekali lagi. Tapi kerana rasanya belum puas aku di sana, masa pula tidak mengizinkan untuk aku tinggal lebih lama sana. Maka terpaksalah aku meninggalkan bumi Mesir tempat saudara-saudara seIslamku yang banyak karenahnya. InsyaAllah ada rezeki, aku akan sampai ke sana lagi.

Teman-temanku di Mesir pernah memberitahuku, ada satu kata-kata yang terkenal di Mesir “Sesiapa yang pernah minum air sungai Nil dia akan kembali sekali lagi ke Mesir.” Aku tidak tahulah sejauh mana kebenaran kata-kata ini. Kemungkinan banyak kebenarannya. Atau mungkin perkara ini berlaku di atas mana-mana tempat sahaja yang pernah diduduki oleh seseorang dalam tempoh masa yang lama. Maka dia akan berniat untuk kembali kepadanya pada suatu hari nanti. Ada kebarangkaliannya. Atau atas alasan-alasan lain. Jika benar kata-kata itu, insyaAllah ada rezeki aku ke sana lagi.

Setelah banyak pancaroba yang telah kulalui sebelum pulang, akhirnya tiba juga aku di Malaysia. Tidak banyak perkara yang ingin aku coretkan tentang kisah perjalanan pulangku. Cuma seperkara dua yang ingin catatkan di sini, iaitu apa yang aku lihat ialah pemeriksaan di lapangan terbang Mesir untuk berlepas agak ketat. 6 pemeriksaan passport dibuat oleh pihak berkuasa Mesir terhadap penumpang sebelum mereka memasuki pintu kapal terbang. Di Malaysia dulu, semasa aku mahu berlepas 1 kali sahaja.
Ketika aku tiba di KLIA, tiada kastam yang menunggu di laluan keluarku aytu memanggilku untuk membuat pemeriksaan. Kemungkinan mereka telah mengimbas beg aku. Atau kerana aku rakyat Malayisa maka mereka tidak perlu cek. Atau adakah mereka terlalu cekap higgakan tidak perlu membuat pemeriksaan. Aku bimbang tentang selama ini banyak berita mengenai penyeludup dadah berani membawa dadah melalui KLIA. Aku bimbang jika sebabnya adalah sistem kita yang begitu.

Setelah itu aku terpaksa memandu kereta untuk pulang ke KL. Agak tercangak-cangak juga mencari jalan yang pernah ku lalui. Apa yang agak mengecewakanku adalah walaupun kita bagai sering mengambil berat tentang kemajuan dibandingkan dengan Mesir. Masih ada dua tiga papan arah jalan yang mengelirukan yang mengambarkan kita bagai tidak maju. Papan tanda ikut suka nak pasang. Hampir sahaja aku tersesat. Manakan tidak, tertulis di papan tanda di sebelah kiri ke KL e arah kiri. Papan tanda kanan juga tertulis ke arah KL?! Bagi orang yang sedang keletihan seperti aku tentu berasa bengan.

Oklah. Sebenarnya dahulu banyak lagi ole-ole kisah Mesir yang aku tak sempat ceritakan. insyaAllah bila-bila ada masa, ada mood dan umur panjang aku ceritakan lagi.

Wassalam

No comments:

Post a Comment