Thursday, February 25, 2010

Anekdot: Ramalan yang Tepat

Assalamu’alaikum wrt. Wbr.

Sudah lama aku tidak mengupdate blog aku. Masalahnya adalah urusan-urusanku tidak mengizinkan aku untuk mencari idea-idea untuk menulis. Kebetulan baru-baru ini aku mendapat sedikit peluang. Lalu aku menyiapkan 3 artikel. Tapi malangnya setelah siap artikel-artikel itu, aku gagal mempostkannya. Aku tidak tahu apa puncanya. Setiap kali aku cuba sign in, aku gagal. Aku sangkakan server blogspot.com yang ada problem. Jadi ku biarkan. Namun tetap aku mencuba untuk beberapa hari sehingga seminggu. Tidak juga dapat. Tadi aku ke TM Point. Ketika di sana aku mencuba menggunakan internet freenya. Aku cuba sign in ke blogku, rupanya boleh. Rupa-rupanya tiada apa-apa masalah pada blogspot.com. Sahlah yang berproblem adalah PC aku.
Artikel ini aku postkan menggunakan laptop orang lain. Genuhlah aku nanti. Jika setiap kali aku hendak post posting baru aku terpaksa pinjam laptop orang.

Baiklah ini bingkisanku...

Anekdot: Ramalan Islam yang tepat

Baru-baru ini ketika aku sedang membelek sebuah kitab Arab, iaitu kitab Al-Bidayah wa An-Nihayah, karangan Ibn Kathir, aku terbaca sebuah kisah yang menarik tentang suatu ramalan yang pernah dibuat yang tepat berlaku seperti apa yang diramalkan.

Kisah itu berlaku sekitar tahun 833M. Ramalan tersebut adalah tentang kejayaan tentera Islam menawan kembali kota Bait Maqdis daripada tangan tentera kristian yang telah menawannya semenjak sekian lama.

Apa yang menarik adalah dikisahkan bahawa terdapat seorang ahli tafsir bernama Ibn Barjan. Beliau pernah menulis di dalam kitab tafsir al-Qurannya pada tahun 822M bahawa umat Islam akan berjaya menawan kota Bait Maqdis pada tahun 833M. Iaitu 11 tahun selepas dia menulisnya. Dan perkara itu terjadi tepat seperti apa yang diramalkan. Iaitu selepas 11 tahun kemudian!

Sungguh menakjubkan! Bagaimana dia boleh memberi ramalan yang sebegitu tepat tentang kemenangan itu? Pengarang (Ibn Kathir) memetik kata-kata Abu Hasan As-Sakhawi yang memberi komentar terhadap peristiwa tersebut bahawa perkara itu bukan daripada Ilmu Huruf (iaitu ilmu ramalan yang bersumberkan huruf-huruf). Tetapi dia telah mengambil kesimpulan daripada awal surah Ar-Rum iaitu firman Allah s.w.t. yang bererti: “Alif Laam Miim, Rom telah dikalahkan di bumi yang rendah. Dan mereka setelah mereka dikalahkan mereka akan menang dalam beberapa tahun”. (Surah ar-Rum: Ayat 2)

Apa yang bermain di fikiranku adalah bagaimana dia dapat mengambil kesimpulan daripada ayat tersebut untuk memberi ramalan itu? Sungguh hebat ilmunya. Jangan salah sangka. Bukan segala ilmu tentang angka-angka itu benar. Lihat di sini.

Baiklah, sekadar ini sahaja bingkisanku. Semoga ada faedah yang kita boleh dapatkan daripada kisah ini.

No comments:

Post a Comment