Thursday, February 25, 2010

Antivirus Rohani

Antivirus apakah yang anda gunakan untuk diri anda?

Sudah menjadi kebiasaan kita kita suka memberikan perumpamaan tentang manusia dengan benda-benda di sekeliling kita yang sering kita gunakan. Ia adalah suatu cara yang kreatif dan mudah difahami.

Jika di zaman dahulu, orang melayu sering memberikan perumpamaan-perumpamaan dengan perkara-perkara disekeliling mereka seperti tumbuh-tumbuhan, binatang dan lain-lain. Bila zaman sudah agak maju sedikit, mereka menggunakan perumpamaan-perumpamaan dengan mengunakan benda-benda yang agak moden sebagai bahan perumpamaan. Seperti kereta, plastic, dan lain-lain. Contoh yang biasa kita dengar ialah… “sistem tubuh badan kita ibarat enjin kereta”, “Ibarat mencurah air ke atas plastik, dan sebagainya.

Apabila zaman telah memasuki era IT, perumpamaan-perumpamaan baru yang sesuai dengan era ini pun timbul. Sebagai contoh, istilah “virus”. Walaupun istilah ini telah lama digunakan dalam bidang perubatan. Namun pengunaannya sejak era IT lebih banyak kedengaran. Ini kerana computer adalah peralatan utama di zaman ini. Dan kehidupan manusia banyak berkait rapat dengan peralatan ini sekarang.

Namun, walaupun orang ramai telah banyak menggunakan istilah virus untuk memperumpamakan segala jenis elemen buruk yang boleh menyusup dan merosakkan manusia, contohnya “orang yang fasik ibarat virus”, “virus bagi pemikiran” dan sebagainya, namun masih lagi terhad.

Bagaimana jika kita tambahkan lagi perumpamaan dengan virus dengan; Jika anda menggunakan antivirus Avira, Norton, AVG, Karspesky atau sebagainya untuk melindungi serta membersihkan computer anda daripada virus; antivirus apakah pula yang anda gunakan untuk menjaga dan membersihkan hati atau rohani anda?

Rohani kita pun ibarat komputer. Ianya mudah terkena serangan virus. Virus-virus yang menyerang rohani kita tidak merosakkan sistem fizikal kita. Malah ia menyerang perkara yang paling penting dalam jiwa kita iaitu IMAN kita. Jika iman kita terkena virus, iman kita menjadi lemah.

Virus-virus jiwa adalah keinginan-keinginan kotor kita dan kesan-kesan dosa kita. Ia jika dibiarkan, lama-kelamaan ia akan menghitamkan rohani kita.

Antara tanda-tanda seseorang itu dijangkiti virus rohani ialah dia semakin malas atau berat untuk melakukan ibadat, semakin kurang merasa takut kepada Allah s.w.t, dan suka menganggap segala dosa sebagai ringan dsb. Jika virus-virus itu semakin kronik, akan menimbulkan gejala-gejala lain yang melampau; seperti akan mencuri, membunuh, memperkosa, merompak, meragut dsb.

Jika cara computer “terjangkit” virus adalah melalui sumber plug usb atau sumber internet, virus rohani pun terkena virus dengan cara yang sama iaitu dengan “diplug” dengan sesuatu atau dari sumber maya.

Maksud “diplug” disini bukanlah diplug dengan usb tetapi dengan makanan haram dan subahat. Makanan haram dan subahat adalah sumber virus yang boleh menghitamkan rohani kita dan seterusnya merosakkannya.

“Sumber maya” yang dimaksudkan di sini bukan sumber internet. Tetapi adalah dosa-dosa selain makanan dan minuman. Seperti melihat, mendengar, berkeinginan, dan melakukan perkara-perkara yang haram.

Jika bagi virus computer ada nama-namanya; Trojan, I love u dan sebagainya, virus rohani ada nama-namanya juga. Iaitu tamak, hasad, ujub, derhaka, takabbur dsb.

Jika cara untuk membersihkan computer daripada serangan virus adalah sama ada dengan menyucinya dengan jenis-jenis anti virus yang terdapat di pasaran, atau diformat semula; (jika virus tersebut terlalu kronik). Begitu juga cara untuk melindunginya. Namun bagaimana pula untuk membersihkan atau melindungi hati daripada virus. Antivirus apa yang boleh dipakai?

Antivirus yang boleh dicadangkan untuk membersihkan dan melindungi rohani daripada virus adalah:

1. Banyak Istighfar
2. Bersolat
3. Baca Al-Quran
4. Berzikir (Ma’thurat dsb)
5. Berpuasa
6. Bersedekah
7. Berfikir agamis; seperti takut kepada Allah, tidak tamak, tawaddu’, pemurah, menghadiri majlis ilmu dan tazkirah dsb.

Jika untuk mengelakkan computer daripada terkena virus adalah dengan mengelakkan memplug usb-usb yang mengandungi virus atau membuka laman-laman web yang berisiko mengandungi virus, begitu juga dengan cara mengelakkan hati daripada terkena virus. Iaitu dengan tidak memakan makanan yang haram dan subahat, mengelakkan diri daripada melihat, mendengar, berfikir dan berbuat perkara-perkara yang haram.
Banyak buat amal dan berdoa.
Wallahu’alam

No comments:

Post a Comment