Friday, March 19, 2010

Pesta Buku Antarabangsa KL 2010: Part II



Alhamdulillah, semalam aku sempat mengunjungi PBAKL 2010. Walaupun selama 3 jam aku berlegar2 di sana tapi bagai rasa tak puas. Rasa macam hendak pergi lagi sekali.

Anyhow, ok jugalah PBAKL kali ini. Dewan Tun Abd Razak 2 digunakan semula pada tahun, jadi tidaklah sesak sangat seperti tahun lepas.

Ada dua tiga buku yang menarik perhatianku, antaranya buku-buku Altas Sejarah Islam, terbitan satu pustaka dari Indonesia. Buku-buku itu amat menarik dan cantik. Cuma harganya agak mahal, lebih kurang satu RM200 lebih. Jadi tidak dapatlah aku membelinya. Aku tahu buku-buku itu asalnya berbahasa Arab. Mereka menterjemahkannya. Bagiku untuk sesiapa yang faham bahasa Arab lebih baik mereka membeli yang bahasa Arab walaupun terjemahannya lebih menarik. Bagi yang tidak faham, buku-buku itu bagus untuk dijadikan sumber maklumat baru tentang sejarah Islam.

Dalam banyak-banyak buku, ada dua tiga buku yang menjadi pilihanku untuk kubeli. Iaitu buku-buku sejarah. Kebetulan keempat-empat buku yang kupilih adalah tentang sejarah. Aku pun tidak tahu mengapa aku minat kepada buku-buku sejarah sahaja kali ini. Sejarah memang salah satu subjek kegemaranku. Ini gambar-gambarnya.



Buku-buku tersebut adalah:

1. Sejarah dan Tamadun Islam di Asia Tenggara (less 20%) RM20
2. Sejarah Ikhtilaf Mazhab di Malaysia (less 20%) RM24
3. Daulah Uthmniyah dan Alam Melayu (less 20%)RM20
4. Gerakan Islam Tradisional di Malaysia (less 20%) RM14

Ada diantara buku-buku itu pada asalnya adalah nota kursus di IPT kemudian dijadikan buku. Tak mengapalah. Asal boleh baca. Ianya terbitan Karisma Publication.

No comments:

Post a Comment