Friday, March 20, 2009

Pengangkutan awam di Mesir

Pengalaman menaiki pengangkutan awam di Mesir pasti adalah antara topik yang suka diceritakan bagi orang asing yang tinggal lama di Mesir. Walaupun ianya agak menjengkelkan tapi ia tetap ada keistimewannya. Pelbagai pengalaman dapat dilalui ketika menaiki pengangkutan awam di Mesir. Inilah serba ringkas bingkisanku.

Secara umumnya pengangkutan awam yang paling utama di Mesir adalah teksi, bas, dan van. Bagi aku yang tidak mempunyai kenderaan sendiri, tentulah kederaan awam adalah kenderaan utama aku untuk ke mana-mana.

Di kota Kaherah, oleh kerana penduduknya ramai, iaitu puluhan juta, maka pengangkutan awamnya pun banyak. Di kota kaherah sahaja, dikatakan jumlah teksi yang sedang berada di atas jalanraya adalah 80,000. itu tidak termasuk bas van dan sebagainya. Mungkin mencecah angka jutaan.

Teksi di Mesir kebanyakkannya adalah kereta lama, iaitu model Fiat Lada, buatan tahun 70an. Bukan sahaja teksi, kereta biasa pun masih banyak kereta model itu. (lain kali aku cerita). Kondisin teksi biasanya bukanlah elok sangat. Sesetengahnya bagai asal roda jalan, tempat duduk elok boleh jalan. Stabil tak stabil belakang cerita.

Kebanyakkan teksi di Mesir tidak menggunakan meter walaupun wujud mesin meter pada setiap teksi. Harga tambangnya, biasanya bagi orang asing seperti orang Malaysia, terpaksa tawar menawar dahulu sebelum menaiki. Jika tidak, takut pemandu-pemandunya menaikkan harga tambang kerana orang asing. Dan yang penting sekali adalah sediakan duit kecil. Jika tidak, harga yang disepakati hilang.

Bas bandaran di Kaherah pula, secara umumnya terdapat dua jenis, jenis biasa dan yang disubsidi oleh kerajaan. Kedua-duanya harga tambangnya selaras. Iaitu 1.50 untuk satu perjalanan bagi yang biasa dan 0.50 untuk satu perjalanan untuk bas yang disubsidi oleh kerajaan. Jarak perjalanannya boleh dikatakan jauh juga.




Bas-bas yang disubsudi oleh kerajaan biasanya penuh, kerana murah. Yang paling tak enak, sukar mendapat tempat duduk kerana penumpang terlalu ramai. Jadi jika satu perjalanan itu memakan masa satu jam, selama satu jamlah terpaksa berdiri sepanjang perjalanan. Terkadang sampai tiba ke destinasi pun masih tak dapat tempat duduk.

Kebanyakkan bas mesir mempamerkan nombor bas dan destinasi laluan. Tetapi dalam tulisan arab. Bagi orang yang belum terbiasa membaca laluan bas dalam tulisan arab dan dia mengharapkan kepada nombor bas. Dia mungkin akan menghadapi kesulitan. Kerana kemungkinan bas bernombor itu sedikit. Sedangkan bas yang melalui destinasi yang sama dengan nombor yang lain banyak.

Di dalam bas, rakyat Mesir biasanya agak bersopan. Anak muda atau orang lelaki biasanya akan memberikan tempat duduk kepada kaum wanita atau orang yang lebih tua yang sedang berdiri. Jika baru ada tempat duduk kosong, biasanya mereka akan saling mempersilakan memberi peluang duduk antara satu sama lain 2-3 kali.

Pengankutan van pula (kami panggil ‘tramco’), muatannya bagi yang saiz biasa, adalah 12 orang penumpang. Ada yang jenis besar, aku jarang naik, jadi tidak pasti berapa orang penumpangnya. Harga tambangnya pula adalah mengikut jarak perjalanan. Samaada 0.50, 1.00, atau 1.50. itupun juga tidaklah mahal sangat.



Namun apa yang menariknya pada ketiga-tiga kenderaan awam itu, penumpangnya jika naik, biasanya mereka akan memberikan salam. Jadi banyangkan jika orang naik teksi bagi salam dan naik bas bagi salam. Itulah keaadaannya.

Jarang pemandu-pemandu kenderaan awam di Mesir memasang lagu dalam kenderaan mereka. Ada, tetapi jarang jumpa. Tetapi biasanya mereka memasang bacaan al-Quran. Itulah yang keistemewaan kenderaan awam di Mesir. Walaupun pemandu-pemandunya juga terkenal dengan sikap kasar, (sama sahaja pemandu-pemandu kenderaan awam di mana-mana) tetapi mereka masih suka memasang bacaan al-Quran di dalam kenderaan awam mereka. Tidak kira sama ada ianya bas, van atau teksi. Kita tidak pernah menemui perkara ini di Malaysia.

Kebanyakkan bas dan sesetengah van tidak mempunyai kunduktur. Maka cara membayar tambang adalah para penumpang membanyar terus kepada pemandu. Biasanya ini dilakukan ketika dalam keadaan bas atau van itu sedang bergerak. maka si pemandu akan menerima wang, mengira, kemudian memberikan tiket dan wang baki(jika ada), perkara ini dilakukannya dalam keadaan bas atau van sedang bergerak. Perlu diingat, pada ketika itu kemungkinan pemandu itu sedang mahu memotong, menukar gear atau sedang membunyikan hon.

Bagi penumpang yang dibelakang atau telah ke belakang mereka akan mempasskan wang tambang mereka kepada orang yang di hadapan mereka. Kemudian orang yang di hadapan mereka akan mempasskan wang itu kepada orang yang di hadapan mereka. Begitulah seterusnya hinggalah wang itu sampai kepada pemandu atau kepada kunduktur yang berada di belakang. Kemudian si pemandu atau si kunduktur itu akan memberikan tiket serta wang baki dengan cara yang sama sampailah kepada pembayar itu. Sungguh unik panorama ini. Seolah-olah mereka bekerja sama.

Seperkara yang menarik lagi, kebanyakkan penumpang biasanya akan naik dan turun daripada perhentian. Tetapi jika mahu, mereka boleh sahaja naik dan turun di mana-mana sahaja hatta di tengah-tengah jalan. Maksudku ‘tengah’ bukanlah tempat yang tiada perhentian. Tetapi di lorong tengah di tengah-tengah jalan raya.

Ramai orang pernah jatuh daripada bas. Termasuk aku. Namun pengalaman itu tidak membuatkan aku fobia dengan system bas di mesir. Aku menganggapnya sebagai satu asam garam naik bas di Mesir. Sekian.

1 comment:

  1. boleh ana amik maklumat ng kajian ana...syukran jazilan...

    ReplyDelete